59

قاچاق عقرب‌های رامهرمز تهدیدی برای حیات طبیعت

  • کد خبر : 11797
  • 01 مهر 1397 - 15:51
توقیف محموله‌ی با بیش از 15 هزار عقرب در مرز افغانستان، که بخش عمده آن عقرب‌های بومی خوزستان از جمله کژ‌دم‌های مرگبار رامهرمز بوده است، خبر از تجارتی مسموم می‌دهد.

به گزارش رامهرمزنیوز، توقیف محموله‌ی با بیش از ۱۵ هزار عقرب در مرز افغانستان، که بخش عمده آن عقرب‌های بومی خوزستان از جمله کژ‌دم‌های مرگبار رامهرمز بوده است، خبر از تجارتی مسموم می‌دهد.

 

مسئول کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در گفت‌وگویی اظهارکرد: در روزهای گذشته یک موسسه غیرمجاز در رامهرمز طی یک اطلاعیه از مردم خواسته بود که برای دور کردن عقرب و ایجاد اشتغال خانوادگی، آنها را شکار کنند و به این موسسه تحویل دهند.

محمد داس‌مه، افزود: بعد از پیگیری مشخص شد که آدرس اعلام شده در اطلاعیه مربوط به یک پزشک و یک منزل اجاره‌ای است که در حال حاضر غیرفعال است، اما حکم توقیف مجرمان که از سوی دادستان صادر شده شامل هرگونه گزارشی از زنده گیری عقرب در رامهرمز می‌شود.

وی گفت: وضعیت زنده‌گیری عقرب در رامهرمز حاد است؛ بسیاری از مردم با توهم درآمدزایی، شب‌ها برای شکار عقرب راهی مناطق اطراف شهر می‌شوند.

داس‌مه، عنوان‌کرد: زنده‌گیری عقرب جرم است و تاکنون چند دلال شناسایی شده‌اند و در حال جمع آوری مستندات لازم هستیم تا آنها را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

امیرمحمد کردزنگنه رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اهواز هم با اظهار نگرانی از روند افزایشی زنده‌گیری عقرب، گفت: به دلیل صید بی‌رویه، موسسه رازی به عنوان تنها تولیدکننده پادزهر عقرب در کشور، نیز نتوانسته نیاز خود را تامین کند، به طوری که احتمال دارد تولید این موسسه هم دچار اختلال شود.

شاید با توجه زهر کشنده عقرب‌ رامهرمز بعضی همشهریان از نابودی این خزنده خطرناک خوشحال باشند ولی وجود عقرب در طبعیت فواید زیادی دارد و قطعا خلقت آن از طرف خداوند حکیم بدون دلیل نبوده است. با زنده‌گیری و کشتن عقرب‌ها زنجیره غذایی و چرخه حیات دستکاری شده و یکی از حلقه‌های آن نابود می‌شود، به طور نمونه عقرب، کنترل کننده بعضی حشرات همچون «کنه» در طبیعت است که با از بین بردن عقرب با طغیان کنه و شیوع بیماری‌ها مواجه خواهیم شد.

 

انتهای مطلب/

 

 

لینک کوتاه : https://ramhormoznews.ir/?p=11797

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.