58

حل مشکل آب شرب رامهرمز تا ۲ ماه آینده/ وجود ۴۴ کتابخانه روستایی در خوزستان

  • کد خبر : 19587
  • 17 اسفند 1397 - 17:59
استاندار خوزستان گفت: مخزن آب شرب رامهرمز آماده است که تا 2 ماه آینده تکمیل می‌شود و فقط 4.5 کیلومتر خط لوله باقی مانده که با هماهنگی انجام می‌شود و مشکل آب شرب مردم رامهرمز برطرف می‌شود.

به گزارش رامهرمزنیوز، به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه عمومی سپهردانش شهرستان رامهرمز با حضور استاندار خوزستان، نماینده مردم شهرستان‌های رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی و مسؤولین استانی و محلی در دهستان مربچه شهرستان رامهرمز افتتاح شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حاشیه افتتاح کتابخانه دهستان مربچه ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کلنگ‌زنی کتابخانه دهستان مربچه در سال گذشته، اظهار کرد: اگرچه این پروژه از نظر عمرانی و اعتباری بزرگ نیست اما از نظر فرهنگی بسیار ارزشمند است زیرا مربچه دهستانی است که برگزیده کشوری به عنوان دهستان دوست‌دار کتاب شده است و ۵ سال پیاپی رتبه کشوری کسب کرد و همچنین دارای چندین باشگاه کتابخوانی است.

استاندار خوزستان با اشاره به کلنگ‌زنی نیروگاه سیکل ترکیبی رامهرمز در هفته گذشته، عنوان کرد: عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی رامهرمز آغاز شده است و زمین نیز فراهم شد و کارهای زیرساختی آن انجام شده است و درحال حاضر مشکل فاینانس دارد که با ورود سرمایه‌گذار برطرف می‌شود.

وی افزود: مشکل طرح دیمه رامهرمز نیز با ورود سرمایه‌گذار درحال حل است و تصمیم لازم درخصوص برای جابه‌جایی اتخاذ می‌شود که هم طرح دیمه عملیاتی شود و هم مناطق حفاظت‌شده حفظ شوند.

شریعتی درخصوص مشکل آب شرب رامهرمز، اظهار کرد: مخزن آب شرب رامهرمز آماده است که تا ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود و فقط ۴.۵ کیلومتر خط لوله باقی مانده که با هماهنگی انجام می‌شود و مشکل آب شرب مردم رامهرمز برطرف می‌شود.

وی گفت: آب کشاورزی دهستان مربچه نیز از دیگر خواسته‌های مردم منطقه است که به رئیس سازمان آب و برق خوزستان حل این موضوع را یادآوری می‌کنم تا مشکل معیشت و اشتغال مردم منطقه حل شود.

درخواست حل مشکل آب شرب رامهرمز

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس در این مراسم با اشاره به خشک شدن ۳ نهر پر آب در روستای مربچه رامهرمز، اظهار کرد: آب ۵۰ روستای حومه غربی رامهرمز از چشمه‌های جوشان منطقه کم‌توله تأمین می‌شد که به دلیل یک تصمیم اشتباه در ۲۰ سال پیش آب این مناطق به طور کلی خشک شد و هم اکنون قطره‌ای آب در جوی آب این روستاها وجود ندارد.

وی افزود: آب غیزانیه و روستاهای اهواز باید از کارون تأمین شود که این پروژه در حال انجام است ولی روند بسیار کندی دارد. تأمین آب غیزانیه و روستاهای اهواز از کارون این امتیاز را دارد که روزانه بیش از ۱۵ هزار مترمکعب آب در اختیار مردم این مناطق قرار دهد.

محمدیان با اشاره به کلنگ‌زنی مخزن آب شرب رامهرمز در سال گذشته، عنوان کرد: مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی سرطا که توان تأمین آب شرب شهرستان رامهرمز را برای چند روز در شرایط اضطراری دارد برای اتصال به شبکه آب نیاز به دستور ویژه‌ای دارد که برای قبل از تعطیلات و یا بعد از تعطیلات نوروزی حل مشکل تأمین آب شرب رامهرمز از کارون را از استاندار می‌خواهیم.

وی گفت: مسیر بن‌بست دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته کلنگ‌زنی شد و با اعتبار ۵ میلیارد تومان از منابع نفتی یک مسیر کوهستانی را ۸۰ کیلومتر نزدیک‌تر کرد، هم اکنون آماده افتتاح است.

وجود ۴۴ کتابخانه روستایی در خوزستان

منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به این‌که توجه به مناطق روستایی و محروم از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، اظهار کرد: خوزستان ازجمله استان‌هایی است که دارای بیش‌ترین میزان کتابخانه‌های عمومی در کشور است و با افتتاح کتابخانه امروز در مربچه ۴۴ کتابخانه روستایی فعال در خوزستان وجود دارد و ۴ کتابخانه روستایی دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد به زودی افتتاح می‌شوند.

وی افزود: در خوزستان یک میلیون و۱۵۰ هزار نفر در ۴ هزار و ۴۳ روستا درحال زندگی هستند که نیاز توجه جدی برای توسعه کتابخانه‌های روستایی را نشان می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان این‌که نگاه به کتابخانه صرفاً محلی برای خواندن کتاب نیست، عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید به محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند و پایگاهی برای کمک به سوادآموزی روستاییان و تقویت سواد بین بزرگ‌سالان و رشد و ارتقای کودکان هستند.

وی گفت: در خوزستان ۲۱ روستای بالای ۵۰۰۰ نفر جمعیت ، ۸۳ روستای بین ۲ تا ۴۹۹۹ نفر داریم ، طی برنامه‌ای چند ساله در تلاش هستیم اعتبار لازم برای ساخت کتابخانه‌ برای این روستاها پیش‌بینی شود.

کوهی رستمی گفت: کتابخانه دهستان مربچه در سال گذشته کلنگ‌زنی شد و ساخت آن امسال خاتمه یافت و این کتابخانه با وسعت ۷۰۲ متر و زیربنای ۲۲۰ مترمربع با ۲ سالن برای خواهران و برادران طراحی شد. فارس

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://ramhormoznews.ir/?p=19587

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.