89

کام تلخ مردم خوزستان از بی مهری های دولت تدبیر و امید/ شرق تا غرب خوزستان غرق در تنش آبی است

  • کد خبر : 19983
  • 28 اردیبهشت 1400 - 17:54
کم آبی، بی آبی، قطع آب دردی است که مسئولین دولت تدبیر به جان اهالی روستاهای خوزستان زده اندو تلخ تر از آن قصه همسایگی مناطق بی آب خوزستان در کنار سد ها و همجواری با کارون است.

به گزارش رامهرمزنیوز، همزمان با گرمای زود رس در بهار ۱۴۰۰ و نوای وامصیبتای خشکسالی از سوی دولت تدبیر، صدای بی آبی در خوزستان نیز بلند شده و همچنان یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها در این فصل گرم مساله آب شهرها و مناطق مختلف این استان است.

اوایل خردادماه سال گذشته بود که اعتراض به بی آبی بیش از ۱۵ ساله اهالی غیزانیه ،هیاهوی بسیاری را در کشور به پاکرد که چطور در خوزستان نفت خیز و پر آب، روستاهایی با مشکل ۲۰ ساله بی آبی وجود دارد.

اگر چه بسیاری معتقدند طی دو سال گذشته در بحث تامین آب شرب روستایی خوزستان به لطف ویژه مقام معظم رهبری با تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی و حضورسپاه پاسداران، انقلابی تازه اتفاق افتاد.

اما از سوی دیگر تعلل آبفا در اجرای به موقع پروژه های آب رسانی به غیزانیه ومشرحات تمام زحمات سپاه خوزستان و جهاد جوانان را زیر سوال برد تا آنجا که اواسط اردیبهشت امسال نه تنها مردم غیزانیه بلکه اهالی روستاهای مشرحات بار دیگر برای تنش آبی، داشتن آب شرب سالم و آن همه وعده بی حاصل تجمع کردند.

معاون آبفای خوزستان در واکنش به تجمع اهالی غیزانیه برای داشتن آب آشامیدنی سالم گفته بود: در سال‌های گذشته از همه جا برای مردم غیزانیه ارزاق و کمک‌های مردمی ارسال شده ولی بسیاری از اهالی مایل به حل بحران نبودند و اکنون هم دنبال جلب توجه هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با واکنش به اظهارات آبفا گفته است: آب شرب نیاز اولیه هر بشر است و معاون آبفای استان خوزستان نباید با چنین ادبیاتی نسبت به مردم اظهارنظر کند زیرا این صحبت‌ها واقعاً بی‌شرمانه است.

مشرحات و غیزانیه همچنان از بی آبی رنج میکشند

محمود آریا خاکی رییس اداره بهره برداری امور ابفا روستایی اهواز درگفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به اعتراض روستاهای دهستان مشرحات که جدای از روستای غیزانیه است و موجب شد رسانه های معاند در این چند روز به نام روستای غیزانیه مانور بدهند گفت: روستای مشرحات از روستاهای مربوط به سمت راست آزاد راه اهواز و ماهشهر است و از تصفیه خانه شهرستان کارون آب رسانی می شدند که متاسفانه متوجه شدیم خط انتقال آب این روستا ها باتوجه به اینکه از زمین های کشاورزی عبور کرده دچار شکستگی کامل شده بود.

بی آبی در غیزانیه

 

آریا خاکی ادامه داد: ادوات سنگین حفاری به علت وجود زمین های باتلاقی نمی توانستند به زمین برسند به دلیل حفاری دستی دو روز زمان برد تا ۵۰ متر از طول این خط را تعویض کردیم.

۱۰ روستای غیزانیه بی آبند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه وضعیت آبرسانی غیزانیه به کجا رسیده است، گفت: با اقداماتی که در سال ۹۹ انجام گرفت اکنون ۱۵روستا به ۴ روستا رسیده، هفته گذشته مسیر روستاهای هفتکل از شاخ کوپال و.. به خط اصلی نزهه متصل شدند که سابق براین از چاه های کم توله رامهرمز آب گیری می شدند

وی اضافه کرد: ۴ روستای غیزانیه که روستای مسلمیه، بتره ساختمان، ام الدیای و عین المجبل هستند آب ندارند همچنین ۶ روستای الرمیه،حلوه جامع طویله سید جعفر،طویله کوچک و سیب مندیل وشعیمط با تنش آبی مواجه اند که با تانکر در حال آب رسانی هستیم.

مردم در انتظار وعده ها درب استانداری تجمع کردند

رسول ساکی بخشدار غیزانیه نیز پیرامون وضعیت آبرسانی به غیزانیه در یک سال گذشته گفت: با توجه به اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستا‌های غیزانیه اختصاص یافت که طرح‌ها در ۳ فاز اجرایی و به بهره برداری رسیدند،هم اکنون هیچ روستایی در بخش غیزانیه وجود ندارد که به صورت ۲۴ ساعته یا ۱۸ ساعت در روز آب داشته باشد،

این مقام مسئول با اشاره به تجمع روستاییان غیزانیه به دلیل همین افت فشار آب، ادامه داد: مسئولان بار‌ها به مردم وعده دادند که شکستگی‌ها را ترمیم می‌کنند و یا تانکر آبرسان ارسال می‌کنند، اما عملیاتی نشد و مردم نیز مقابل استانداری تجمع کردند، اگرچه در نشست دیروز استانداری شرکت آبفا مکلف شد تا ۳ نیروی آبدار برای روستا‌های دهستان غیزانیه بگمارد و ۸ تانکر نیز به صورت موقت تا رفع مشکلات شبکه آب اختصاص دهد.

شواهد و مستندات در غیزانیه گویای شرایط دیگری است

حجت الاسلام مقدم فعال جهادی در غیزانیه گفت: بر اساس گفته مسئولان روستاهای غیزانیه بزرگ روزانه آب دارند اما این اظهارات خلاف واقع است!

وی افزود: سالهاست تصفیه های تاسیسات آب غیزانیه از کار افتاده اند و آب تصفیه نشده از تاسیسات شیبان به بخش غیزانیه پمپاژ می شود.

حجت الاسلام مقدم ادامه داد: خاموشی برق در تاسیسات باعث اخلال در نوبت آب روستاها شده و بارها به گوش تمام مسئولان رسانده ایم که برق اضطراری این تاسیسات را راه اندازی کنند تا این مشکل رفع شود.

گنشجک را رنگ کردند و به جای قناری میفروشند!

وی با بیان اینکه تاچه زمانی باید از این مسئولان بشنویم آب قطع شده چون برق تاسیسات خاموش شده است، جای تامل دارد چرا به دنبال رفع این مشکل نیستند و باید بررسی شود، عناون کرد: ۵ تاسیسات آب(شیبان،صفیره،یادگار امام ، نزهه و حمیدان) برخلاف افتتاحیه هایی که در این تاسیسات داشتند سیستم آبرسانی آنها به هیچ وجه نوسازی، تبدیل یا تعویض نشده اند و صرفا پمپ های موجود را بین قسمت های مختلف تاسیسات جابجا کرده اند.

حجت الاسلام مقدم گفت: طبق بررسی ها تا کنون از بیرون پمپی تهیه نشده و این همه اعتبارات مشخص نیست که به کجا رفته است اما دست مریضادبه مدیران آبفای خوزستان که خوب گنشجک را رنگ کردند و به جای قناری میفروشند!

بی آبی در غیزانیه

 

آبرسانی غیزانیه وظیفه شرکت آب و فاضلاب بود اما سپاه آمد

از آنجا که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، آبرسانی غیزانیه بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان بود سپاه استان تا بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آبرسانی با این منطقه با تمام ظرفیت پای کار آمد و الویت خود را در راستای آبرسانی به غیزانیه گذاشت و مردم معتقد بودند اگر سپاه ورود نمی کرد وعده های ۱۵ ساله مدیران به مرحله عمل نمی رسید.

عملیات آبرسانی بخش غیزانیه در ۳ فاز انجام شد و طبق اعلام مسئولان مربوطه، آبرسانی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بنیاد مستضعفان بههمراه سپاه پاسداران و دیگرنهادهای دولتی عملیات تکمیل شبکه آبرسانی و خطوط انتقال آب به این بخش آغاز و پروژه با سرعت مطلوبی در ۳ فاز اجرایی شد.

در مدتی که آب قطع بود، گروه‌های جهادی، بسیج، سپاه پاسداران، گروه‌های مردمی و … یکبار دیگر به صحنه آمدند و نسبت به توزیع آب معدنی برای مصرف خانوار اقدام کردند، همچنین تانکر‌های آبرسانی نیز روزانه آب مورد نیاز اهالی و دام‌های موجود در این بخش را تامین می‌کردند تا روز‌های سخت بی آبی به پایان برسد.

تعلل آبفا در غیزانیه زحمات سپاه را زیر سوال برد

سرانجام در خرداد ماه ۹۹ فاز نخست پروژه آبرسانی به بهره برداری رسید و اندکی از مشکلات اهالی منطقه کاسته شد و در نهایت مدیر امور آب و فاضلاب روستایی خوزستان اعلام کرد که فاز سوم این پروژه در حال تکمیل است همچنین آخرین خبری که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در پایان سال ۹۹ اعلام کرد : افتتاح طرح‌های آب‌رسانی به ۴۲ روستای خوزستان توسط وزیر نیرو در خوزستان بود که ۶روستا در بخش‌های مرکزی و غیزانیه اهوازجزء این افتتاح بودند.

با انجام این اقدامات، رفته رفته اهالی بخش غیزانیه امیدوار شدند که هرچه زودتر بدون دغدغه بتوانند از آب لوله کشی استفاده کنند، اما سوء مدیریت مدیران آبفای خوزستان شواهد و مستندات را به سمت و سوی دیگری کشاند و موجب شد تا آن همه هیاهو که با صدای خواسته مردم غیزانیه یکی شده بود را میان اخبار دردناک کرونا و فراز و نشیب طلا و دلار و گرانی، گم شود.

هیچ سهم روستاهای غیزانیه

با این تفاسیر آنچه در خانه‌های اهالی غیزانیه به چشم می‌آید، لوله‌هایی است که آبی ناسالم و قطره ای به مردم می دهند و مخزن‌هایی که در برخی از خانه‌ها پرآب است و در برخی از خانه‌ها خزه‌گرفته و کم‌آب.

اگرچه بزعم مجتبی یوسفی نماینده اهواز،حضور نمایندگان دیگر استان ها از مناطق محرومی چون غیزانیه می توانست به بودجه های کلان و اقدامات مهم برای رفع مشکلات و محرومیت ها ختم شود اما باید بگویم نه تنها بازدید نمایندگان مجلس، برای غیزانیه آب نیاورد و محرومیت را از بین نبرد بلکه روز به روز غیزانیه ها در خوزستان بیشتر شدند.

روستاهای شرق تا غرب خوزستان در تنش آبی

از آنجا که نوشتن در مورد تلخی ها به قول بیهقی: گریاندن قلم بر کاغذ است باید بگوییم سوء مدیریت و عطش آب، از غیزانیه و مشرحات به ۱۸ روستای باران گرد و صیدون باغملک و روستاهای کنار کارون خرمشهر رسید.

همچنین ماجرای تشنه بر لب چشمه، حکایت مردم دهدز است که بیش از ۷۰ روستای آن در نبود مدیریت و سوء مدیریت، اهالی منطقه در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند و حتی از حق طبیعی خود یعنی آب آشامیدنی هم محروم هستند؛ بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه و در نزدیکی بزرگترین بند‌های آبی ایران، دریاچه سد کارون ۳ و سد کارون ۴ قرار دارد که در بی آبی می سوزذ.

برخورداری از ابتدایی‌ترین امکانات زیستی همچون آب برای ادامه بقا و سلامت خود حق مسلم هر انسانی است ایا رواست در این روزهای سخت کرونایی که بیش از گذشته نیاز به آب به‌ویژه برای مصارف بهداشتی احساس می‌شود و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت اصول بهداشتی تأکید می‌کنند، دغدغه مشکلات کم‌آبی یا بی‌آبی مناطقی که با این بحران روبه‌رو هستند، افزوده شود؟

دردی که مدیران استان برجان مردم زده اند

کم آبی، بی آبی، قطع آب دردی است که مسئولین دولت تدبیر به جان اهالی این روستاها زده اند و تلخ تر از آن قصه همسایگی مناطق بی آب خوزستان در کنار سد ها و همجوار با کارون است.

عملکرد منفعلانه مدیران استان و کار شکنی های مسئولان ناکارآمد آب و فاضلاب کلاف پیچیده ای است که تبدیل به فرصتی برای سوء استفاده رسانه های ضد انقلاب شده است و از سوی دیگر موجب شده از غرب تا شرق خوزستان با تنش آبی مواجه باشند.

با توجه به این مصائب مشخص می شود تیغ برنده رسانه ها نیز بر مدیرانی که در این دولت صندلی ها را غصب کرده اند تاثیری ندارد و اینکه چه زمانی را برای پایان مشکلات آبی غیزانیه باید در نظر گرفت، مساله‌ای همچنان نامشخص و مجهول است .

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی دقیق برای حل مسائل مردم به‌خصوص اهالی دور از پایتخت،در اقصی نقاط کشور و پاسخگویی منطقی و مستدل به مطالبات فقط به دادن وعده‌هایی که تحقق آنها ممکن نیست ختم می شود.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ramhormoznews.ir/?p=19983

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.