65
یاداشتی از شاهرخ رفاعی؛

بررسی سه معضل آینده نه چندان دور شهر رامهرمز / وقتی در نبود یک برنامه راهبردی، مشکلات به معضل و بحران تبدیل می شوند

  • کد خبر : 22707
  • 01 فروردین 1401 - 13:58
در فقدان یک برنامه راهبردی در شهر رامهرمز، حوزه‌های مهمی چون سرمایه‌گذاری، پسماند، ترافیک و قبرستان جدید آهسته آهسته می‌روند که تبدیل به معضل یا نقطه بحران شوند.

اجازه دهید از سر دلسوزی و بعنوان کسی که تجارب و اندوخته‌ای در مدیریت شهری پیدا کرده‌ام عرض کنم که وقتی یک ریل‌گذاری مناسب و کارشناسی در قالب یک سند چشم انداز برای توسعه پایدار شهری وجود نداشته باشد در هر دوره مدیریتی بنا به سلیقه یا تصمیم بر اساس کارهای صرفاً روبنایی سایر بخش‌های مهم و زیر ساختی توسعه مغفول می ماند.

رامهرمز شهری که امروز باید نگین شمال شرق خوزستان باشد از داشتن سند چشم انداز محروم بوده و بخش سرمایه‌گذاری که محرک و پشتوانه اصلی توسعه در هر شهری می باشد عملاً بدون متولی خاص و برنامه است حال آنکه ظرفیت های فراوانی وجود دارد که می‌تواند فرصت های سرمایه‌گذاری را معرفی و باعث جذب سرمایه‌گذاران گردد، نزدیکی به مرکز استان و شهرهای همجوار و قرار گرفتن در محور مواصلاتی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان موقعیت ممتازی به شهر ما داده است.

جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، کشاورزی، صنعتی و آب و هوا نیز مزید بر علت خواهند بود. خوب است بدانید اگر این بخش جدی گرفته می شد پروژه احداث استخر جدید شهرداری که سالهاست نیمه کاره رها شده است و روزی قرار بود با سه میلیارد و هشتصد میلون تومان افتتاح شود امروز به اعتباری بالغ بر چهارده میلیارد تومان جهت تکمیل نیاز داردکه می شد با مشارکت بخش خصوصی از همان ابتدا به راحتی آن را احداث و به مردم تقدیم نمود. پروژه پارک ساحلی نیز به همین صورت با ده درصد پیشرفت فیزیکی به حال خود رها شده است.

 

سایت استاندارد دفن پسماند

دیگر بخشی که نیاز ضروری شهرمان می‌باشد و سالهاست که مشکلات عدیده ای برای مردم و محیط زیست ایجاد کرده است نبود یک سایت استاندارد دفن پسماند می‌باشد که دفن اصولی انواع زباله‌ها و نخاله‌ها در آن صورت پذیرد، در حالی که محل دفن موقت در سالهای اخیر معضلات بهداشتی و زیست محیطی فراوانی برای شهروندان مسافران وکشاورزان ایجاد کرده بدلیل نداشتن برنامه و عدم پیگیری تخصصی موضوع به یک معضل جدی بدل گشته، لازم به ذکر است که در سطح استان طرح جامع مدیریت پسماند و سایت‌های مربوطه از سوی استانداری تهیه و تدوین شده و شهرهای استان نیز در این خصوص منطقه بندی شده‌اند و اگر هر شهرستانی سایت مورد نظر را مکان‌یابی و پس از اخذ تاییده‌های لازم به استان معرفی نمایند اعتبار احداث آن تخصیص پیدا خواهد کرد پس می طلبد مدیران ارشد شهری ( فر ماندار، شهردار، نماینده و … ) با هماهنگی و سرعت عمل نسبت به تعیین مکان مناسب جهت احداث سایت پسماند اقدام نموده تا در کنار آن کارگاه تفکیک زباله هم ایجاد شود.

 

قبرستان کنونی

رشد و توسعه جمعیت و کالبد فیزیکی شهر، همچنین نگاه به جامعه آماری و بررسی وضع موجود حکایت از آن دارد که تا یک سال آینده قبرستان فعلی تکمیل شده و نیاز ضروری به احداث قبرستان جدید است که تا کنون هم اقدام موثری صورت نگرفته است یا اگر احیاناً کاری شده در حد مکاتبات اداریست.

 

حوزه ترافیک شهری

یکی دیگر از حوزه های مهم که از مرحله مشکلات به معضل رسیده است و در دوسال آینده نقطه بحران شهر خواهد بود مسائل حوزه ترافیک شهری است که به رغم اقدامات انجام شده بر روی وضع موجود مانند اقدامات روانسازی، اصلاح هندسی، رینگ کردن برخی مسیرها به صورت یکطرفه رفت و آمد و نصب تابلوها و علائم باید گفت به دلیل فقدان طرح جامع ترافیکی و تن ندادن برخی مدیران و مسئولین به اجرای پروژه‌های مسیر گشایی در نقاط کور ترافیکی یا سایر اقدامات مانند احداث زیرگذر و روگذرها و یا تعریف پروژه بزرگ عمرانی که بتواند مشکل فعلی ترافیک با چشم انداز ۲۰ سال آینده را مرتفع نماید.

و از آنجایی که روزانه شاهد ترافیک‌های سنگین و مشکلات شهروندان هستیم سایر مسائل مانند عدم احداث پارکینگ درون شهری مناسب، عدم پیش‌بینی و تملک فضای مناسب جهت ایستگاه تاکسی‌ها بر شدت معضلات فعلی این حوزه افزوده است شهرداری نیز سالها با حذف گزینه پارکینگ اجباری برای مجتمع‌ها و دریافت پول آن خصوصاً در مراکز تجاری و اداری در هسته مرکزی شهر باعث شده که بار این اقدام هم بر دوش معابر محدود فعلی قرار داده شود.

از دیگر مشکلات این حوزه افسار گسیختگی در جانمایی و دادن مجوز به مجتمع های پزشکی، اصناف عمده، بانکها، بازارها و … در هسته مرکزی شهر است که میرود این معضل را به یک بحران در حوزه ترافیک تبدیل سازد و پیامدهای آن از هم اکنون با تصادفات روزانه، پایین آمدن آستانه تحمل شهروندان و درگیری‌های اجتماعی ناشی از آن ، وارد آمدن فشار عصبی به شهروندان و هدر رفت وقت آنان قابل مشاهده است و وضعیت نامطلوب آینده را نیز از پیش می‌توان متصور بود.

عزیزان، شهروندان گرامی، مدیران محترم، تصمیم‌گیران شهرستان، رسانه‌ها این نکته مهم را بدانید که تحلیل‌های درست ، منطقی و واقع‌بینانه امروز خبرهای فردا هستند و مهم است که بدانیم آینده محصول تفکر و عملکرد درست امروز ماست.

لذا پرداختن تخصصی به موضوعات فوق و سایر مشکلات شهر فقط و فقط در گرو تهیه و تدوین یک برنامه راهبردی می باشد که هر حوزه با تعریف پروژه های خاص خود و فاز بندی مناسب اجرایی آنها در مراحل کوتاه مدت – میان مدت و بلند مدت ضمن توسعه پایدار و همه جانبه موجب داشتن شهری سالم ، ایمن، شاداب و رو به رشد خواهد بود.

به امید آن روز
شاهرخ رفاعی، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

لینک کوتاه : https://ramhormoznews.ir/?p=22707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. درود بر جناب رفاعی عزیز

  2. ان شاالله که تیم جدید شوری شهر و شهردار بتونن این معظلات را حل کنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.